Monday, October 25, 2010

Bukan Islam Dibenarkan Masuk Masjid Kecuali Masjidil Haram ; YB Ustaz Wan Hassan Ramli


Kerteh, 24hb. Oktober : Islam adalah agama yang syumul diturunkan Allah untuk diamalkan penganutnya sejak dulu, kini dan selamanya. Adapun bangsa dan keturunan tidak akan kekal selamanya sepertimana beberapa bangsa telah lupus dan pupus di mukabumi Allah ini.

Islam dan masjid adalah dua perkara yang tidak dapat dipisahkan. Masjid menjadi pusat pentadbiran dan pengembangan Islam sejak zaman nabi terdahulu lagi.

'Pemimpin yang melarang orang bukan Islam dari memasuki masjid menunjukkan kejahilan ilmu dan kedungulan pemikiran pemimpin itu sendiri', ucap YB Ustaz Haji Wan Hassan Ramli, ADUN Sura disini semalam.

Alfadhil YB Ustaz menegaskan, 'Iman Syafie r.a berkata 'Orang musyik diperbolehkan menginap di dalam masjid manapun kecuali Masjidil Haram', terangnya.

Orang musyik (orang kafir) tidak boleh memasuki Masjidil Haram dengan apa pun alasannya sementara masjid yang selainnya tiada larangan.

Orang musyik dibolehkan memasuki mana - mana masjid selain Masjidil Haram dengan keizinan orand Islam itu sendiri, dalam situasi sekarang ini dengan keizinan pihak pengurusan masjid tersebut.

'Apa yang berlaku sekarang ini masjid dibina dan dalam masa yang sama penduduk kampung diugut untuk tidak mengunjungi masjid tertentu dan orang kafir dihalang dari mendekati masjid', ulasnya lagi.

'Fenomena ini menyebabkan majoriti masjid dan surau hampir kosong setiap kali masuk waktu solat disamping program pengisian ilmu yang agak lesu dan tidak mendapat sambutan', katanya lagi.

Inilah bahananya jika pemerintah cuba menghalang masyarakat memahami ajaran Islam yang sebenarnya dan dalam masa yang sama menghalang orang kafir mendekati masjid.

Justeru itu, Alfadhil YB Ustaz meminta masyarakat memilih pemerintah yang betul - betul faham dan berjuang menegakkan syiar Islam yang sebenarnya bukannya golongan pemimpin yang bertopengkan Islam untuk kepentingan peribadi dan anak beranak.

0 Comments:

blogger templates 3 columns | Make Money Online